Pagina's

woensdag 15 mei 2013

'Het Weer' van onze columnist Jip

Beste lezer,
 
Van harte welkom bij mijn debuutcolumn. Zoals Melissa al heeft vermeld, ga ik de komende tijd iedere week voor een column zorgen. In mijn columns vertel ik jullie over mijn avonturen en belevenissen. Helaas heb ik afgelopen tijd weinig kunnen ondernemen vanwege het slechte weer. Maar juist dit slechte weer heeft mij de inspiratie gegeven voor de column van deze week.

Door het weer ben ik in de war. Is het nu winter, lente, zomer of herfst? 
Volgens de meteorologen is het nu Lente. Volgens de meteorologen duurt elk seizoen zo’n vier maanden.
Maar volgens mij is het nu herfst. En volgens mij duurt elk seizoen in Nederland geen vier maanden, maar vier weken. Het lijkt wel of de natuur steeds koppiger wordt. Als onze piet zegt dat het morgen heerlijk zwemweer wordt, zorgt het weer er wel voor dat piet zijn woorden aanpast naar heerlijk binnenbad zwemweer.

Het weer lijkt wel een vrouw, soms zo koppig als de pest en altijd haar gelijk willen halen.
Ik denk eigenlijk dat het weer gefrustreerd is. En ik geloof dat ik deze frustratie ook wel begrijp. Als mensen elke keer je gedrag proberen te voorspellen, zou ik daar ook moedeloos van worden. Als ik het weer was zou ik zelfs de weermannen hun gelijk niet willen geven en hun kop in de wind gooien.
Misschien zit het weer op dit moment wel in haar puberfase en wil ze zich afzetten van iedereen die zich ook maar enigszins met haar bemoeit. Waarom zouden we überhaupt nog weerberichten uitzenden? Negen van de tien keer wint het weer en zitten wij met onze paraplu op de fiets.

Ik stel voor aan alle weermannen en –vrouwen om het weer iets meer vrijheid te geven. Leg haar niet op hoe ze zich morgen moet gedragen en probeer haar niet te voorspellen. U weet net zo goed als ik; wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook de ander niet!

Tot volgende week!

Poot van,

Jip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten